Zoeken

Heeft u vragen?

Neem hier contact met ons op. We helpen u graag.

Meest gezocht

Keurmerken en programma's

https://www.smk.nl/certificatie/keurmerken-en-certificaten/

Over SMK

https://www.smk.nl/over-smk/

Colleges van Deskundigen

https://www.smk.nl/over-smk/colleges-van-deskundigen/

Contact

https://www.smk.nl/contact/

Voorlopers in duurzaamheid kiezen voor het EU Ecolabel

Gepubliceerd op: 27 juli 2022

De voornaamste reden voor producenten om het duurzaamheidskeurmerk EU Ecolabel aan te vragen, is om zich te onderscheiden als koploper voor duurzaamheid. Dat blijkt uit een enquête gehouden onder keurmerkhouders door SMK (Stichting Milieukeur), de bevoegde instantie van het EU Ecolabel in Nederland.

Het EU Ecolabel is het officiële Europese milieukeurmerk. Producten en diensten met het logo voldoen aan strenge eisen op het gebied van milieu en prestatie. In totaal zijn er meer dan 89.300 producten en diensten met het keurmerk gecertificeerd binnen Europa. In Nederland zijn dit ruim 1.800 producten en diensten, waaronder schoonmaakmiddelen, cosmetica, papierproducten, kleding, verven en toeristische accommodaties.

Waardering voor duurzaamheidsinspanningen

Uit de enquête van SMK blijkt dat producenten zich hoofdzakelijk laten certificeren om zich te onderscheiden op het gebied van duurzaamheid. Consumenten en bedrijven willen steeds meer bijdragen aan een wereld die op lange termijn leefbaar is en vinden het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken1. Bedrijven spelen hierop in door te kijken naar manieren om zich te onderscheiden ten opzichte van concurrenten en een handvat te bieden aan klanten. Uit de enquête blijkt dat keurmerkhouders tevreden zijn met de certificering en zij staan positief tegenover assortimentsuitbreiding met EU Ecolabel producten.

Robert Jan, projectleider bij SMK: ‘We zien dat de bedrijven die certificatie aanvragen intrinsiek gemotiveerd zijn om te verduurzamen. Zij willen voorloper zijn en blijven op het gebied van duurzaamheid, en willen met het EU Ecolabel hun inspanningen vertalen naar waardering door inkopers en consumenten.’ Zo zijn consumenten bereid om een meerprijs te betalen voor duurzamere producten2.

Ambitieuze eisen

Bedrijven geven aan dat het een uitdaging kan zijn om te voldoen aan de eisen en de juiste informatie van toeleveranciers te. Dit is niet vreemd, want het EU Ecolabel heeft strenge criteria die zo zijn gedefinieerd dat alleen de top10 à 20% meest milieuvriendelijke op de markt het EU Ecolabel kunnen behalen. De eisen houden rekening met de volledige levenscyclus van het product. Dit begint bij de winning van grondstoffen en gaat verder met de productie inclusief verpakking, het gebruik en ten slotte de fase van het einde van de levensduur, wanneer het product wordt weggegooid of gerecycled. Ook aan de prestatie van het product worden eisen gesteld.

“Tegen ieder bedrijf dat het EU Ecolabel overweegt, kunnen we alleen maar zeggen: doe het! Certificering kan meer tijd kosten dan je verwacht, omdat je ook je leveranciers nodig hebt, maar uiteindelijk maak je het de consument veel makkelijker om groenere keuzes te maken.” – Legamaster